Bara för att....

Preliminärt utkast till evt. funderingar
kring mitt framtida testamente


Den som ärver mig skall veta att
öppna mitt testamente med ett skratt.
Hys inget hopp om bankbok eller -fack.
Två tomma händer lämnar jag kvar.
Fyller du dem själv, är saken klar.
Den som ärver mig får räkna med att ligga back.
Men vill du ändå göra det? Hjärtligt tack!

Här har du mitt testamente: Ingen kåk.
Ingen utmätningsman som vill ha bråk.
Aktier saknas helt. - Så kan det gå.
Obligationer: inga, vad jag minns.
Gitarren får du ta. Eller låt den stå.
Eller ge bort den så att den blir spelad på.

Har visor något värde? Nu när man är död?
Så länge jag sjöng dem, fick jag dagligt bröd.
Nu ger jag dom till alla och envar.
Och jag menar att: visor tillhör alleman.
Den som ej kan sjunga lyssnar på dem som kan.
Och ingen vet vem visan skrivit har.
Visst får du ärva visorna, jag lämnade dem ju kvar.


Cornelis Vreeswijk

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0